Digit #98 – iPad a vzdělávání

Jak pomáhá iPad ve školách? Jaké aplikace se používají a jaké změny přináší iPad do výuky? Od tohoto je tu Digit, aby vám na tyto otázky odpověděl. Za možnost natáčet děkujeme pražskému HUBu.

Odkazy na zmíněné aplikace: Explain Everything, iBooks Author , Book Creator, Pages pro iPad, Widgety pro iBooks Author – Bookry, Showbie, Apple TV, Powers of minus ten – cesta do těla člověka, Rocket Math

MP4 HD| MP4 | M4A

Komentáře

  1. Zdravím, rád bych přidal malý feedback ze strany studenta používající placku.

    iPad lze skvěle využít na humanitních oborech, ale představa iPadu jako primárního zařizení na vysokých technických školách viz (stavební, strojní apod) je nemyslitelná. K poznámkám človeku těžko stačí notes plus a jim podobné programy, jelikož obrázky a schémata probíraná v hodinách jsou zásadní a jejich napřesné „náčrty“ jsou zbytečné (starej dobrej papír prostě vede) + domácí příprava a projekty probíhající zásadně v CADu a excelu. Náhrada excelu za Numbers je při složitých funkcích a kalkulacích k ničemu. Bez PC nebo MACu nelze. Skvělou práci může iPad odvést v „supportu“ studenta v podobě nahraných přednášek a skript, což se skvěle hodí při dlouhém cestování. Mít sebou iPad místo šesti tlustých skript je značná úleva pro záda 🙂 Pokud by byl díl více zaměřený na samotné studenty, aplikace pro ně vhodné a jejich využití, určitě by byl z mé strany užitečnější.

    Jinak díky za super práci 🙂 Týpí

  2. Ahoj pánové,

    zajímalo by mě, na jakých školách v ČR se můžu setkat s výukou na iPadu? Máte k dispozici nějaký seznam? Také by mě velice zajímalo, zda se v business praxi učí pomocí iPadů například i ve společnostech nebo velkých korporacích a případně v jakých?
    Díky

  3. Napíšu vlastní zkušenost z poslední schůzky třídních důvěrníků u ředitele ZŠ. Vystoupilo tam několik rodičů, kteří pohoršeně až zděšeně komentovali vzdělávání na iPadech jako „naprostou hrůzu“. Pokud budu parafrázovat, tak je to „strašný, že dnes už děti nebudou komunikovat z očí do očí, nebudou používat tužku a papír (která je nutí k představivosti), ale všechno budou mít naservírované v nějaké obrazovce, atd.“
    Uvádím to, protože mě to samotného překvapilo, že může být odpor k výuce na iPadech ze strany rodičů. A myslím, že spousta rodičů to vnímá jako „další screen“, který by měl být omezován v životě jejich dětí (vedle TV a PC) a raději děti podporovat ve hře s fyzickými hračkami, fyzickým papírem, pastelkou nebo tužkou.
    BTW, to co jsem uvedl není můj názor. Jen zkušenost s ostatními rodiči.
    @bizwiz

  4. Nevím jak stavební fakulty, ale co se tyče chemie, medicíny, Farmacie v mem případe. Úplne nahradil, skripta, nekteré knihy. Program jako UPAD umožňuje se základním stylusem, všechny mozné způsoby zaznamu. Stíhám na ipadu psát stejně rychle jako na papíru, navíc je zde lepší editace textu plus lze rovnou vložit schemata atd. Se spojením s JotNot pro například, funkcni skener který z 80% stačí. Jako další aplikace od orca health, či jiné anatomie nahrazují anatomické modely za x tisíc. Webove rozhraní pro EBM funguje jako na pc, paráda. No a cloudove úložiště, zase krasne umožňuje mít gb studijních mat. kdykoliv po ruce, a nemuset zahlcovat vnitrni paměť a starat se o synchronizaci. Bez ipadu, bych asi už si těžko zvykal, si vse tisknout, starat se o to aby jsem to nepoztracel :D.

  5. @Tomáš Bleša: Máš pravdu, tenhle názor na ipad má většina učitelek a vychovatelek s kterejma jsem se o tom bavil, myslim si, že Petr nima taky musí mít několik špatných zkušeností(ikdyž on asi komunikuje jen školy co o to mají předem zájem), nebo ne? Většinou se jedná o starší ženský který nemaj k IT žádnej vztah, kolikrát ani k samotnym dětem a opravdu se jenom bojej o místo. Ta 40ti letá průměrná učitelka na ZŠ doopravdy ani základní angličtinu u nás neumí.. No a co se týče rodičů a jejich postkomunistickejch názorů na technologie, to je podle me jen sociální otázka.. Jen houšť Petře ať se tu lidi konečně učej zapojovat mozek .. kor ve školství kde je to potřeba 🙂 Čas tyhle krákorky vyřeší))

  6. Všimol som si, že Petr používa tiež iFiles. Môžem jednoznačne doporučiť. Momentálne sa učím na štátnice a neviem si predstaviť tlačiť desiatky zákonov a orientovať sa v tom. iFiles po posledných updates ponúka fajn možnosti editácie PDF súborov a výborne mi to uľahčuje prácu. Každopádne veľmi zaujímavý diel a je to škoda, že postoj či už rodičov alebo škôl je stále tak konzervatívny.

  7. V první řadě souhlasím s názorem Honza K., že pro studenty technických škol je iPad takovým doplňkem. Zkoušel sem třeba aplikace od Autodesku (AutoCAD WS) a je to spíš k prezentování než k nějakému vytváření. Ale jinak co se týče přenášení skript, tak skvělý pomocník. Škoda, že mnoho skript nejde koupit v pdf nebo ebook podobě. Jako další skvělý pomocník určitě poslouží kterákoliv aplikace umožňujicí editaci PDF (přidávání poznámek do PDF z prezentací atd). Já osobně na to využívám Foxit PDF a moc se osvědčil. Plus bych chtěl vyzdvihnout aplikaci iStudiez. Je to skvělý organizátor školního roku. Člověk si tam vypíše přednášky cvičení, udá si tam lokace kdy probíhají. Vytvoří si tam seznam přednášejicích rovnou přiřazený k hodinám. Je tam možnost zaznamenávat si známky z předmětu, testy a zkoušky. Výhodou je že zobrazuje akce i z normálního kalendáře, nevýhodou, že akce z istudiez neumí přenést naopak zpět a nezobrazí testy v normálním kalendáři. Pokud máte víc apple zařízení iStudiez se sami sesynchronizujou. Můžu jen doporučit.

  8. Uuzasne… jen netusim proc zrovna a jen iPad. Existuje prece spousta dobrych tabletu… ja pouzivam Note 10.1 za ktery jsem iPad vymenil. Nema sice tak uzasny displej, ale multitasking se hodi a da se na nem docela obstojne kreslit. 🙂

  9. @Radek – z pohledu koncového uživatele to je trochu jiný pohled, než z pohledu školy. Jde o infrastrukturu, celý ekosystém, nákup aplikací, backup, nabíjení apod. Čili není to jen o iPadu, ale o tom všem, co kolem iPadu je. Proto také iPad vede.

    @Adam – nemám seznam, ale ukázka je třeba na ipadveskole.cz

    @Tomas – tento postoj jsem už viděl. Někteří učitelé se bojí, že je iPad nahradí. Což je nesmysl. Naopak, iPad je jen nástroj a je na učiteli, jak jej dokáže v hodině využít. Není to o tom, aby se používal jen iPad, ale o tom, že iPad nabízí více možností, jak získat informace a jak danou látku pochopit.

    Díky všem za komentáře!

    Petr

  10. bohužel na učební pomůcky není tolik prostředků já sám bojuji za to se moderně vybavit, už jsem zatrhnul interaktivní blbost (interaktivní tabule) snad se mě podaří vyždímat něco z fondů ….

  11. @Jan Kostelník Medicína to je v podstatě humanitní obor, tak tam to asi nahradit lze 🙂 Ale nevím jestli byl to stačilo třeba na stavebku, byť jen střední školu.

  12. @Tomáš Bleša
    Myslím, že jejich reakce byla asi přehnaná, na druhou stranu by samozřejmě děti měly být v kontaktu s fyzickými pomůckami typu papír či tužka, aby se z nich nestali zakrnělí mutanti 🙂

  13. @Jack 😀 humanitni 😀 … Jako syntézy na organicke chemii léčiv, mi moc nepřišli humanitni… Ale chápu jak to myslíš.

  14. Moc dekuji za ukazku aplikace Everything explained. Neco takoveho mi strasne chybelo. Uz jsem si to zakoupil, za necele 3 Eura je to BOMBA! MOC MOC MOC dekuji Petre. David

  15. Před týdnem jsem díky iPadu odmaturoval. Měl jsem v něm všechny skripta, knihy, zápisky a když jsem se jel učit do přírody se spolužáky, tak jednou foukal extrémně vítr a všem ty papíry (cca 300-400) létaly po okolí a já jenom seděl a v klidu se učil, zatímco oni ty papíry honili 😀 Jsem na průmyslovce, obor elektrotechnika, a ten iPad to prostě všechno neobstará. Když jsem potřeboval kreslit, tak jsem si to nakreslil rukou, napsal poznámku obr. 1 a poté dodělal doma, aby se z toho dalo učit. Na iPadu zkrátka nemám takový cit jako s tužkou. Jinak jsme měli ještě společné úložiště (Dropbox), kam jsme si posílali otázky, což je dobrá věc. 3 lidi např. měli stejný login a jenom jsme to tam házeli a bylo. Jsem zvědav, co na vysoké škole.
    Takže suma sumárum, studijňák, propiska, nějaký blok, iPad, svačina… Nic víc jsem nepotřeboval.

  16. zdravim,
    zaujimalo by ma, ci existuju nejake studie o efekte novych sposobov vyucby, ci deti maju vacsi zaujem, ci sa naucia viac, za kratsi cas, whatever…. alebo je to primarne o priprave na buduci digitalny zivot? diky

  17. Nekritické nadšení Petra Máry chápu. Být Apple evangelistou a prosazovat iPady do škol je přeci povolání na které ,,čekal,, řadu let. Otázkou, je zda iPady (nebo obecně tablety) jsou to, co nejen našemu ale vůbec současnému světovému školství nejvíc chybí. Nejdřív k samotným tabletům (s omezenějším OS) tedy nejen k iPadům ale i tabletům s Androidem nebo Windows RT. Pokud se na věc podívám očima člověka který není ,,spojen,, s nějakou konkrétní značkou nebo produktem, přijde mi (v případě potřeby) mnohem užitečnější řešení s plnohodnotným OS ve formě hybridního zařízení které lze podle potřeby používat jako plnohodnotný NB a zároveň jako tablet. A to nejen na technických školách. Obecně, a o tom jsem chtěl mluvit především, mám ale vekou obavu z naivního nadšení pro používání těchto ,,interaktivních,, zařízení. Ne nebrojím proti IT technologiím. Sám je velmi rád používám. Využíval bych je ale spíš jako výborný nástroj k názornější výuce než jako pomůcku pro vypracování poznámek žáky nebo studenty. Před časem jsem četl velmi zajímavý článek o vzájemném vztahu např. při učení a psaní textu rukou, kreslení různými technologiemi a vůbec manuální dovedností např. při práci s různými materiály (vystřihování , lepení, modelování apod) při nichž dochází nejen k trénování a zdokonalování jemné motoriky ale (a to je to nejhlavnější) k rozvíjení abstraktního myšlení, představivosti, schopnosti se vyjádřit. Při tvorbě jakýchkoliv ručně psaných poznámek, spojených s náčrtky nebo obrázky jsme totiž nuceni zvládnout také to, jak danou věc či problematiku popsat a především znázornit nebo nakreslit. Při této činnosti pak dochází ke stimulaci mozkových center které jsou odpovědné za proces uvědomování si vzájemných vztahů a souvislostí a trénuje se také část mozku ve které se pak ,,rodí nápady,,. Při vší úctě k tech. pokroku jsou tyto ,,interaktivní,, zařízení nabízející ,,již hotové dokonalé odpovědi,, v přímém protikladu k prázdné čtvrtce papíru nutící studenta při zaznamenání prezentované látky k větší představivosti jak ji zachytit. Jako všechno, je dobré i IT technologie používat s mírou. Proces učení a abstrakce se v našich mozcích po staletích jeho manuálního zaznamenávání s touto schopností propojil. Bylo by velkou chybou odbouráním této manuální dovednosti vychovat generace lidí ,,očekávajících odpovědi na kliknutí, kombinujících už jen ,,hotová řešení,, a stále méně schopných vlastní tvůrčí imaginace.

  18. jak již bylo zmíněno, pro technické obory je iPad vpodstatě k ničemu. Matlab, LabView, CAD, ptogramování a další programy na něm nelze používat ani na 20% (pokud už tedy ta aplikace pro ipad vůbec je). Pro humanitní obory ale asi fajn.
    Co se týče pohledu učitele, tak naprostá většina z nich nestíhá opravovat úkoly v pracovní době a dělají to doma. Nedokážu si představit, že by trávili 2x tolik času vepisováním poznámek, komentářů s vysvětlení nebo audio – rozhodně ne za ten plat, který berou. A to je podle mě ta největší překážka. Možná na soukromých školách to může fungovat, ale ve státním školství si to nemyslím.
    Ikdyž, vím ale třeba o jedné speciální škole pro mentálně postižené děti, kde s ipady experimentují a jsou z toho opravdu nadšeni. Protože ikdyž si dítě s IQ 60 nedokáže zavázat botu nebo udržet v ruce lžýci, ipad je tak intuitivní zařízení, že se jej dokázali naučit používat během několika minut. Ale o tomhle se nikde nedočtete, nikoho to nezajímá.. Ikdyž z mého pohledu to má mnohem větší smysl, než si ipadem jen nahradit poznámkový blok..

  19. @Pavel: Pavle, absolutně souhlasím, že manuální zručnost a dovednosti jsou něco, na co naše školství přestává mít čas a iPad může svádět k prohlubování tohoto trendu.

  20. Pavel: díky za příspěvek, naprosto souhlasím. Ono i to „otravné“ kresopísmo v 2 třídě, kterým nás ve škole trápili, má ve výsledku pozitivní vliv na naši koordinaci, spojení rukou a mozku, uvědomění si schopností, přesnosti, trpělivosti a kreativity…

  21. Ahoj, omlouvam se za offtopic, ale nefunguji starsi videa (napr. prvni se Synopsim). Nejdou ani stahnout. Mohli byste s tim neco udelat? Myslim, ze byste nepotesili jen me.

    Diky 🙂

  22. @Vaclav On i Steve Jobs ve svem projevu ke studentum Standfordske univerzity vzpominal mimo jine na sve studium kaligrafie a upozornil na vliv jaky to na nej melo kdyz vznikaly fonty pro Mac. Je mi jasne, ze to nemyslel tak, ze je sam vymyslel ale naprosto presne vnimal a chtel predat dal ten uvedomely vztah mezi rucne psanym pismem, srovnavanim si myslenek, imaginaci a elegantni vystiznou zkratkou.

  23. Ahoj,

    asi to nepatří přímo pod tenhle digit, ale chtěl bych se zeptat na váš názor, na organizaci mailů, případně vlastní zkušennosti a tipy, jak to máte vy, protože předpokládám, že jich dostáváte denně spousty. Jde mi o to, že jsem v poslední době přešel kompletně z androidu na ios jak u mobilu tak tabletu, ale díky tomu, že jsem používal android několik let, mám všechno u googlu – kontakty, maily, kalendář. Libí se mi ale synchronizace přes iCloud, zároveň se mi ale moc nelíbí adresa @icloud.com. Používáte Mail aplikaci na Macu i na iOS? Nebo používáte gmailovou aplikaci? Co vlastní doména? Koukal jsem, že Petr používá mail petr@petrmara.cz. Vím, že není problém nechat si maily přeposílat na iCloud, bohužel je ale problém s jejich odesíláním tak, aby to vypadalo, že chodí z té vlastní domény.
    Jaké je tedy vaše doporučení? Nechat vše na googlu a jenom do jednotlivých zařízení přidávat jako účty? Nebo to nějak přetáhnout do applovských programů?

    Díky

  24. 1. Tí čo kritizujú iPady tak asi nemajú deti na škole. To čo musia deti nosiť teraz do školy (aspoň na Slovensku) je ťažšie ako 17 palcové 5 ročné Asusy. Na každý predmet majú okrem učebnice aj pracovný zošit, ktorý ale nestačí, takže majú ešte aj normálny zošit. iPad by bol ďaleko lepšie riešenie.
    .
    2. Nechápem argument o tom, že pre iPad nie je CAD, MathLab a podobne. Ipad má nahradiť učebnicu a zošiť. Je dobrý na prednáškach. Predsa na prednáške nezačnem pracovať v AutoCade. Aj keď sa učím na skúšku, tak nepotrebujem robiť nejaké výpočty.

  25. Jako náhrada obyčejných učebnic jsou tablety podle mě super (interaktivita, víc než jen text a obrázky), ale např. psaní poznámek bude asi ještě hodně dlouho problematické. Produktivita papíru a tužky/pera je pořád úplně někde jinde.

  26. My sme zadarmo vypustily knihu na Microsoft Word 2010 pre iPad a ma uspech po cleom svete.

    http://blog.allycom.sk/405/e-book-microsoft-word-2010-pre-zaciatocnikov-zdarma-od-allycom/

    mame pripravenych viac titulov na zakladne app balika office vratane knih pre pokrocilych. Cielom je nechat ich bezplatne a vyuzitelne aj v Skolstve. Osobne mi platforma iBooks vyhovuje naviac a testoval som ich niekolko. Ak sa najde zaujemca vieme sa dohodnut na preklade a vypustit cesku verziu takisto free.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *